
Den Bosch heeft zijn iconische Bossche bol even op de tweede plaats gezet. De stad wordt momenteel overspoeld door liefhebbers van de nieuwste culinaire sensatie: de Crazy Crumble.
Bij restaurant Pilkington’s staat de warme appelcrumble met kaneel, crumblelaag, crème anglaise en gekarameliseerde suiker bovenaan de menukaart. Sinds het gerecht viraal ging op TikTok, weten mensen uit het hele land de weg naar het etablissement in het centrum van Den Bosch te vinden.
Voor 6,50 euro kun je deze lekkernij proberen, al zul je misschien even op je beurt moeten wachten. Afgelopen woensdag gingen er al zo’n vijftig over de toonbank. De reacties zijn uiterst positief.
Op een nabijgelegen bankje zitten Carlijn en Anne hun Crazy Crumble tevreden op te lepelen. “Het is echt heel lekker”, zegt Anne tegen een reporter van het Brabants Dagblad. Carlijn knikt instemmend. “Ik woon hier in de buurt en wilde het meteen uitproberen toen ik het online zag. Zelfs mijn collega’s uit Amsterdam willen hiervoor naar Den Bosch komen”, lacht ze.
Van Londen naar Den Bosch
De eigenaren van Pilkington’s, Angelique Belgers en Bart Derks, halen hun inspiratie over de grens. Elk jaar reizen ze naar Londen om de nieuwste trends op te snuiven. “We hebben al dertig jaar een klassieke apple crumble op het menu”, vertelt Belgers. “Toen we in Engeland de humble crumble tegenkwamen, dachten we: waarom geven we onze apple crumble geen twist?”
Zo gezegd, zo gedaan. Rond de feestdagen introduceerden ze de Crazy Crumble, maar de populariteit kwam niet meteen op gang. Totdat lokale influencer Kelsey Ikkersheim van Instagram-account Bossche Buik langskwam. “Vanaf dat moment werd het al drukker”, vertelt Derks.
De echte doorbraak kwam dankzij influencer Sophie Ousri, die met haar 176.000 TikTok-volgers de crumble sterk in de markt zette. Belgers: “Haar video is inmiddels meer dan 700.000 keer bekeken. Dat merken we: het is nu echt druk. Gisteren waren de appels voor het eerst helemaal op.”
Door weer en wind voor een hap crumble
Wat begon als een trend onder tienermeisjes heeft zich inmiddels verspreid naar alle leeftijden. “De eerste dag na de video kwamen scholieren door weer en wind binnenstormen”, zegt Belgers. “Maar een dag later waren het juist dertigers die aan de toonbank stonden.”
Volgens Derks is het geheim achter de crumble niet alleen de smaak, maar ook de toewijding. “Onze crème anglaise wordt iedere dag vers gemaakt. Die komt echt niet uit een pakje.”
Met een knipoog naar de hoofdstad voegt hij toe: “We lopen graag voor op Amsterdam. Je moet de trends toch een beetje voorblijven.”
Bron: Brabants Dagblad