
Bijna iedereen met een benzine- of dieselauto rijdt een parkeerplaats bij een laadpaal automatisch voorbij. Of mag je daar met een verbrandingsmotor ook gewoon parkeren? Autokenner Niek Schenk van het AD legt uit hoe de vork in de steel steekt.
“Bij mij in de buurt staan twee laadpalen voor elektrische auto’s. Bij de ene staat een P-bord met het onderschrift ‘alleen voor elektrische auto’s’. Bij de andere laadpaal staat niets. Mag ik daar dan wel met een benzineauto parkeren?”, vraagt AD-lezer Jac Melis zich af.
Verkeersbord
“Ja, dat mag”, legt Schenk uit. “Het parkeerverbod voor benzineauto’s bij laadpalen geldt alleen als onder het P-bord duidelijk staat aangegeven dat uitsluitend elektrische auto’s daar mogen parkeren. Vooral in woonwijken wordt soms voor deze oplossing gekozen. Omwonenden klagen vaak als er laadpalen in een straat worden geplaatst. Het gevolg kan immers zijn dat hierdoor minder gewone parkeerplekken beschikbaar zijn.”
Let op
“De oplossing is wél een laadpaal plaatsen, maar deze niet combineren met een parkeerverbod voor niet-elektrische auto’s. Door het parkeervak bij de laadpaal ook voor gewone auto’s beschikbaar te houden, blijft de parkeercapaciteit gehandhaafd. Maar staat er het bekende blauwwitte P-bord met de mededeling dat uitsluitend elektrische auto’s daar mogen parkeren, dan mogen andere soorten auto’s daar niet staan.”
Alleen opladen?
“Het kan trouwens ook zijn dat het bord vermeldt ‘opladen elektrische voertuigen’. In dat geval mogen zelfs elektrische auto’s er niet gewoon parkeren. Ze mogen er alleen staan als ook daadwerkelijk wordt opgeladen. Dus zodra de laadsessie is afgerond, moeten ze de parkeerplaats verlaten”, besluit Schenk.
Bron: AD