
Voor eigenaars van dieselmotoren loert er een stille, maar gevaarlijke vijand: de dieselpest. Als een voertuig of vaartuig lang stilstaat, kunnen micro-organismen voor flink wat schade zorgen. En volgens experts wordt de plaag alleen maar groter, vanwege het toevoegen van meer biobrandstof.
Biobrandstof
Dieselpest, ook wel dieselplaag genoemd, ontstaat wanneer bacteriën, schimmels en gisten hun weg vinden naar de brandstof. Dit veroorzaakt een drabbige substantie die brandstofleidingen en filters verstopt. Het kan de motor ernstig beschadigen, met hoge reparatiekosten tot gevolg. Dieselmotoren worden hierdoor het hardst getroffen, maar benzinemotoren die veel biobrandstof (zoals E10 of E85) verwerken, kunnen in zeldzame gevallen ook te maken krijgen met dit probleem.
Stilstand is gevaarlijk
Volgens de ADAC, de Duitse ANWB, hoeven de meeste automobilisten zich geen zorgen te maken. In auto’s die regelmatig rijden, en de tankinhoud dus zelden stilstaat, is dieselpest ‘niet significant’. Het is vooral bij campers, boten, landbouwvoertuigen en oldtimers dat de pest toeslaat. Deze staan vaak langere tijd stil, waardoor micro-organismen alle tijd hebben om zich te vermenigvuldigen en hun verwoestende werk te doen.
Ideale groeiomstandigheden
Met een natuurlijke oorsprong vol koolstofverbindingen en een scheutje biobrandstof erbij, is diesel een waar paradijs voor bacteriën en schimmels. De biocomponent verhoogt het organische gehalte, waardoor een dikke laag bioslib ontstaat, die langzaam maar zeker de binnenkant van leidingen en filters verstopt.
Vocht
Diesel bevat van nature al water, en volgens de EU-norm mag dat oplopen tot 200 milligram per kilogram diesel. Biodiesel is nóg vochtiger, met tot wel 500 milligram water per kilogram brandstof. Bovendien komt er extra vocht via ventilatiekanalen de tank binnen. Staat de camper of boot vervolgens in een verwarmde stalling of stijgen de temperaturen in het voorjaar, dan verandert de tank in een warme broedplaats voor bacteriën.
Hoe te voorkomen?
Om dieselpest te voorkomen, is het belangrijk om de biodiesel regelmatig te verversen of volledig op te gebruiken. Zorg dat dit uiterlijk na zes maanden gebeurt. Sommige eigenaren vullen de brandstoftank helemaal tot het randje voordat ze hun voertuig of vaartuig stallen voor de winter; dit om condensvorming te voorkomen – de ideale voedingsbodem voor bacteriën.
Leeg
De ADAC adviseert om de tank juist leeg te laten als oplossing voor voertuigen die langdurig stil komen te staan. Dit voorkomt dat micro-organismen een nieuw thuis vinden, en dat kan uiteindelijk duizenden euro’s aan onderhoud en reparatie schelen.
Bron: AD